Episiotomieën en snelle auto's - Reisverslag uit Thái Nguyên, Vietnam van Freya Verstraete - WaarBenJij.nu Episiotomieën en snelle auto's - Reisverslag uit Thái Nguyên, Vietnam van Freya Verstraete - WaarBenJij.nu

Episiotomieën en snelle auto's

Door: Freya

Blijf op de hoogte en volg Freya

19 April 2015 | Vietnam, Thái Nguyên

Hallo iedereen,

Ondertussen zijn we weer een weekje verder, het was een rustig weekje. We zijn enkel maandag en dinsdag nacht gaan werken in het ziekenhuis. Het waren redelijk rustige nachten waarbij alles normaal verliep. Alleen blijf ik hier verwonderd over hoe snel en hoe grote episiotomieën (knippen) ze zetten. Sommige vroedvrouwen doen het preventief, voor het hoofd van het kind zelfs de schaamlippen geraakt heeft. Heel bizar en vaak onnodig. Als wij de bevalling aan het doen zijn, komen ze er gewoon tussen om te knippen en dan laten ze ons weer verder doen. En als we hen proberen uitleggen dat het niet nodig is, begrijpen ze ons niet.

Ook heb ik hier al redelijk veel cervixrupturen (baarmoederhalsscheuren) gezien. Dit komt omdat de dokters en vroedvrouwen vaak te ongeduldig zijn of ze willen gaan slapen. Ze laten de vrouwen veel te vroeg beginnen persen, voor ze 10 centimeter hebben. Of vaak forceren ze ook te ontsluiting door te liggen ‘keuteren’ in de vrouw tot ze 10 centimeter heeft.
Ze houden ook geen rekening met hoe ver het kind ingedaald is. Als ze 10 centimeter heeft moet ze beginnen persen en moet het kind er snel uit komen. Vaak met de nodige gevolgen.

Ik heb hier ook de geelste baby gezien die ik ooit gezien heb, echt vergelijkbaar met een banaan. Gelukkig hebben ze wel bloed afgenomen om het te controleren maar het was zo al vrij duidelijk dat het niet goed was. Ik hoop dat ze hem naar de neonatologie hebben gebracht om onder de lamp te gaan.

Donderdag zijn we een dagje naar Hanoi getrokken om te gaan ‘shoppen’ met het geld dat we hebben ingezameld voor het ziekenhuis. We waren echt ‘big spenders’, dat hadden ze daar nog niet vaak meegemaakt maar alles was zo goedkoop. We hebben een heleboel kunnen kopen. Aspiratietoestel voor de baby’s, onderzoekslamp, episiotomiescharen, bloeddrukmeters, stethoscopen, thermometers, hoorn van pinard, zuurstofpluggen, enzovoort. Volgende week gaan we het afgeven, hopelijk gaan ze er blij mee zijn.

Vrijdag zijn we, samen met enkele studenten hier, naar de cinema geweest, Fast&Furious 7. Alle Vietnamezen zijn er zot van, normaal is het niet zo mijn ding maar ik was aangenaam verrast. Het was een hele fijne avond. Zaterdag hebben we de stad nog wat verder ontdekt met een aantal studenten. Ze hebben ons nieuwe plekken laten zien en een heleboel Vietnamese lekkerheden laten proeven, wederom een fijne dag.

Vietnamezen zijn ongelofelijk gastvrije mensen, op het eerste zicht zijn ze afstandelijk en teruggetrokken maar dat blijkt snel niet waar te zijn. Iedereen wil vrienden met ons worden, ze betalen alles voor ons (waardoor we ons vaak schuldig voelen), iedereen nodigt ons uit in hun huis. Heel fijn!

Vanavond beginnen we aan onze laatste reeks van 5 nachten, daarna gaan we enkel nog in de dag werken. Hopelijk kan ik jullie volgende week wat meer vertellen, normaal gezien al zeker dat ik bevalling nummer 40 heb gehaald. Nog 2 te gaan, duimen!

Tot de volgende!